تبلیغات
وبلاگ فرهنگی مذهبی مــــــــــنهاج - آیا حضرت فاطمه(س)در حمله به خانه اش آسیب دید؟

وبلاگ فرهنگی مذهبی مــــــــــنهاج
 
لبیك یا حسین(ع)
به وب سایت فرهنگی مذهبی منهاج خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وب سایت بگذرانید.
I156MG-20150320-WA0023.jpg


وصیت شهدا
پخش زنده حرم
آیا فاطمه هم آسیب دید؟
و از دیگر مسائل مهمى كه در ماجراى شكستن حریم اهل بیت مطرح است ، این كه بسیارى مى پرسند: آیا واقعا در ماجراى حمله به خانه فاطمه علیهاالسلام به دخت پیامبر صلى الله علیه و آله آسیب رسید؟
پاسخ مى دهیم بدون شك حضرت زهرا علیهاالسلام در این ماجرا آسیب هاى فراوانى دید و در این راستا به چند جاى بدن مباركش آسیب وارد شد:
الف ) فشار بین در و دیوار
اولین آسیبى كه دختر پیامبر صلى الله علیه و آله در این ماجرا متحمل شد، این بود كه فاطمه علیهاالسلام گمان نمى كرد كه آنان بدون اجازه به خانه اش ‍ وارد شوند، بدین جهت با قرار گرفتن در پشت درب بسته با آنان به گفتگو پرداخت .
فیض كاشانى مى نویسد: فاختبت فاطمه علیهاالسلام وراء الباب فدفعها عمر حتى ضغطها بین الباب و الحائط ؛ پس فاطمه آمده و پشت درب خانه پنهان گشت ، عمر درب خانه را به شدت باز نموده و فاطمه علیهاالسلام را بین درب و دیوار فشار داد.
و مسعودى نیز جمله و ضغطوا سیدة النساء بالباب ، و هم چنین صدوق در ذیل حدیث یا على علیه السلام لك كنز فى الجنة آورده است كه از برخى از مشایخ و بزرگان كه مى گفتند: این گنج همان محسن فرزند اوست و این همان سقطى است كه به هنگام فشار بین در و دیوار بر فاطمه ، بوقوع پیوست .
ب ) شكسته شدن پهلوى فاطمه علیهاالسلام
علامه طبرسى ضمن اشاره به اصل جریان به مسئله شكسته شدن پهلوى فاطمه علیهاالسلام اشاره مى كند و مى نویسد: و حالت فاطمه علیهاالسلام بین زوجها و بینهم عند باب البیت ... فاءرسل اءبوبكر الى قنفذ اضربها، فاءلجاءها الى عضادة بیتها فدفعها فكسر ضلعا من جنبها ؛ (وقتى كه خواستند على را بیرون ببرند) فاطمه علیهاالسلام كنار درب خانه مانع از بردن شوهر خود شد... ابوبكر كسى را نزد قنفذ فرستاده كه فاطمه علیهاالسلام را بزن تا دست از على بردارد این جا بود كه قنفذ فاطمه علیهاالسلام را به دستگیره و تیزى درب خانه فشار داده و دنده اى از پهلویش را شكست .
ج ) سیلى خوردن فاطمه علیهاالسلام
مسئله سومى كه در منابع شیعه به آن اشاره شده جریان اسائه ادب به فاطمه علیهاالسلام و سیلى زدن به آن حضرت مى باشد، كه پیامبر صلى الله علیه و آله در یك پیشگویى از این مسئله پرده برداشته و به على علیه السلام فرمود: گریه ام براى آن سیلى است كه به صورت فاطمه علیهاالسلام زده خواهد شد...
د) آسیب دیدن بازوى فاطمه علیهاالسلام
این واقعیت را نمى توان نادیده گرفت و یا پنهان كرد كه بازوى شریف فاطمه علیهاالسلام مجروح گردیده به گونه اى كه تا واپسین لحظات زندگى وى را مى آزارد، حال چه كسى این كار را انجام داد، به روایات نگاهى مى افكنیم :
امام صادق علیه السلام ضمن بیان شرح ماجراى آتش زدن درب خانه فاطمه علیهاالسلام به مفضل مى فرماید:... و زدن به بازوى صدیقه كبرى بوسیله تازیانه .
سلیم بن قیس در شرح این ماجرا مى نویسد: وقتى كه فریاد فاطمه علیهاالسلام بلند شد كه مى گفت : یا ابتاه ، یا رسول الله صلى الله علیه و آله . عمر بن خطاب با نیامى كه شمشیر در آن بود به پهلوى فاطمه زد.
فریاد فاطمه كه بلند شد، بار دیگر به بازوى فاطمه علیهاالسلام زد. و در نقل مرحوم طبرسى گذشت ، هنگامى كه مى خواستند على علیه السلام را به زور از خانه بیرون ببرند، فاطمه علیهاالسلام مانع شده و نمى گذاشت او را ببرند، قنفذ براى جدا كردن فاطمه از على علیه السلام دست به تازیانه برده و به شدت به بازوى فاطمه زهرا علیهاالسلام زد به گونه اى كه اثر آن تازیانه ( تا آخرین لحظه ) بر بازویش وجود داشت .
ه ) سقط جنین
بیشتر مورخان شیعه و برخى از سنى ها بر این عقیده هستند كه فاطمه زهرا علیهاالسلام پنج فرزند داشت : كه پنجمین آن ها پس از رحلت پیامبر صلى الله علیه و آله بزرگوار اسلام در قضایاى حمله به خانه فاطمه علیهاالسلام سقط گردید. حال براى رسیدگى به این مسئله كه آیا فاطمه علیهاالسلام سقط كرده یا نه و آیا این سقط بدون سبب بوده یا در اثر ضربت ، باید به كتابهاى شیعه و سنى نظرى افكند، تا به عمق این فاجعه و چگونگى مسئله آگاه شویم .
علیرغم این كه در بسیارى از كتابهاى اهل سنت اشاره به وجود چنین فرزندى نشده است ، ابن الصباغ مالكى  و سبط بن الجوزىو محب الدین طبرى  اشاره به پسر سومى به نام محسن دارند، اما مى گویند وى در دوران كودكى از دنیا رفته است !! و برخى دیگر، رحلت این فرزند را در زمان حیات پیامبر صلى الله علیه و آله مى دانند.
در اینجا ابن الصباغ مالكى ضمن اشاره به چنین فرزندى از فاطمه سقط شده ، این مسئله را به شیعه نسبت داده و مى نویسد: در بین فرزندان على فرزندى به نام محسن است كه برادر حسن و حسین مى باشد، شیعیان آورده اند كه وى سقط شده است .
آرى اگر چه ابن الصباغ اشاره گذارایى در این جهت دارد، اما دیگر به این نپرداخته كه این سقط به چه صورت بوده است . آیا به حال طبیعى بوده و یا در اثر ضربه اى كه بر فاطمه وارد آمده سقط گردیده است .
ولى ابن شهراشوب از معارف ابن قتیبه نقل كرده كه : ان محسنا فسد من زخم قنفذ العدوى .
گر چه این مطلب فعلا در معارف قتیبى وجود ندارد اما از نقل ابن شهراشوب مى توان با جرئت گفت كه نسخه معارف در زمان هاى بعد دچار حذف شده است .
بررسى جریان سقط در منابع شیعه
و اما جریان سقط جنین ، تا آن جا كه در منابع شیعه ملاحظه شده اگر نگوئیم كه اتفاق در نقل دارند، در بیشتر آن ها آمده است . چنان چه در كتاب سلم بن قیس و اثبات الوصیه و امالى صدوق و احتجاج طبرسى و الصراط المستقیم و ده ها كتاب دیگر به نقل آن پرداخته شده است .
با این تفاوت كه برخى به طور كلى مطرح كرده و برخى دیگر به تشریح ماجرا پرداخته اند.
اینك به چند نمونه اشاره مى نماییم
ابن شهراشوب به نقل ماجرا پرداخته و از امام صادق روایت كرده كه به مفضل فرمود: و كشته شدن محسن به وسیله لگد عظیم تر و تلخ ‌تر است .
همچنین امام حسن مجتبى علیه السلام در گفتگویى كه با معاویه داشته ، هنگامى كه به مغیرة بن شعبه رسید به ذكر همین ماجراى تلخ پرداخته و مى فرماید: این تو بودى كه فاطمه دختر رسول الله صلى الله علیه و آله را كتك زدى تا خون آلودش كردى و در اثر همان ضربت سقط كرد. بدان كه تو این كار را نكردى مگر براى اهانت به رسول خدا و مخالفت با امر او...
علامه بیاضى ضمن نقل این ماجرا مى نویسد: و بین شیعه اشتهار یافته كه فاطمه را بین درب و دیوار فشار دادند تا محسن خود را سقط كرد در حالى كه همه كس مى دانست كه پیامبر صلى الله علیه و آله درباره اش فرموده بود: فاطمة بضعة منى من آذاها فقد آذانى .
آرى این حادثه تلخ در بین شیعه از آنچنان اشتهارى برخوردار است كه جزو مسلمات شمرده شده است .
و آنچه بر اشتهار آن مى افزاید، این كه عبدالكریم شهرستانى در كتاب خود همین مسئله را به عنوان طعن بر نظام نقل كرده و چنین مى گوید: وى معتقد بوده كه عمر در روز بیعت گرفتن (از على ) ضربتى بر شكم فاطمه زد كه در اثر همان ضربت سقط جنین كرد و او در همان روز فریاد مى زد خانه فاطمه را با آن كه در او هست بسوزانید و در خانه به جز على و فاطمه و حسن و حسین شخص دیگرى وجود نداشت .
آرى شهرستانى مجبور است كه براى لوث كردن این ماجراى مهم تاریخى چنین بگوید و نظام را متهم به شیعه بودن نماید، والا او چه ارتباطى به شیعه دارد، زیرا كسى است كه فرقه نظامیه به وى نسبت داده مى شود.
و خلاصه این كه با استناد به منابع شیعه و سنى ، به دون شك حمله به خانه فاطمه صورت گرفته و آسیب رساندن به یادگار پیامبر صلى الله علیه و آله امرى قطعى بوده خواه اهل سنت به آن اشاره كرده و یا از ذكر آن خوددارى كرده باشند.






برچسب ها: منهاج، حضرت زهرا س، ام المومنین، ام ابیها، اسیب دیدن حضرت زهرا س،  
نوشته شده در تاریخ شنبه 24 فروردین 1392 توسط عاشق خسته
با سلام اگر مایل به تبادل لینك یا لوگو هستید كد لوگو یا لینك ما را در وب خود قرار دهید وبه من خبر دهید تا لینك یا لوگوی شمارا در وب خود قرار دهم. ممنون از بازدیدتون