تبلیغات
وبلاگ فرهنگی مذهبی مــــــــــنهاج - اهل بیت رسول اكرم(ص)

وبلاگ فرهنگی مذهبی مــــــــــنهاج
 
لبیك یا حسین(ع)
به وب سایت فرهنگی مذهبی منهاج خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وب سایت بگذرانید.
I156MG-20150320-WA0023.jpg


وصیت شهدا
پخش زنده حرم

آل و اهل بیت رسول اکرم(ص)

در کتاب سراج احمدیه سیره احمدیه بتألیف عبدالله بن محمد سروستانی هراتی که به تأیید بزرگان دین خواجه عبدالرحمن و خواجه عبدالله و خواجه عبدالله انصاری و خواجه شیر محمد و خواجه بن مجذوب کبریائی و فیل ربانی حضرت شیخ الاسلام احمد جام قدس سره العزیز رسیده با احادیث حسن و قوی درباره اهلبیت احادیث فراوانی آورده که گزیده آنها را یاد آوری می کنم:

طهرانی رحمت الله علیه فرموده که چون خدای تعالی آنحضرت صلی الله علیه و آله را در بالای تمامی کسانی که غیر او می باشند برگزید و وی را به معجزات مخصوصه از فضل و کرم خود مخصوص گردانید و هر که به طرف وی نسبت می شود خواه به نسبت و حسب او را دوستی خود گرفته و هر که وی را صاحب گردید یا نصرت داد در بالای دیگران رفعت بخشیده و دوستی اقرباء و احیاء و ذریات وی را بهمگی لازم گردانیده محبت اهل بیت مکرم و ذریات محترم وی را بر همگان فرض گردانیده و در کتاب خود واجب‌التکریم فرمود:

قل لا أسألکم علیه اجرا الا المودة فی القربی در حدیث آمده چون این آیه نازل شد صحابه کرام عرض نمودند یا رسول الله اقرباء شما کیست. فرمود علی و فاطمه و ابناءشان و نیز حقتعالی فرموده انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا از ام‌سلمه روایت شده که وقتی آن حضرت(ص) در خانه بودند فاطمه(س) و ظرفی که در میان او گوشت پخته بود به خانه داخل شد. حضرت صلی الله علیه و آله سلم فرمودند یا فاطمه(س) شوهر خود و هر دو پسر خود را بخوان. فاطمه فرمود که من علی و حسن و حسین(ع) را بخواندم که آمدند و بخدمت رسول الله داخل شدند از آن گوشت تناول نمودند در زیر آن حضرت صلی الله علیه و آله و سلم گلیم بود و من در حجره نماز می خواندم که خدای عز و جل این آیه را نازل فرمود: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل‌البیت و یطهرکم تطهیرا.

فاطمه (س) فرموده که آن حضرت صلی الله علیه و آله و سلم زیادتی آن گلیم را گرفتند و بالای آنها را با آن گلیم به پوشیدند و خودشان دست خود را از زیر گلیم بیرون آوردند و به طرف آسمان بالا نموده و دعا کردند.

اللهم هؤلاء بیتی فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا ام سلمه فرمود من هم سر خود را در خانه داخل نمودم عرض نمودم یا رسول الله من هم از جمله شمایانم فرمودند انک الی خیر انک الی خیر.

این حدیث را امام احمد نقل کرده از ابی سعید خبیری که آن حضرت صلی الله علیه و آله فرمودند این آیه در شأن پنج نفر نازل گردیده من و علی و فاطمه و حسن و حسین.

از زید بن ارقم روایت آمده که روزی رسول الله در بین مان برخاسته و خدای تعالی را حمد و ثنا گفتند بعد فرمود ای مردم من هم مثل شمایان بشری هستم مگر اینکه رسول پروردگار من به طرف من می آید و من او را جواب گویم.

بعد از خود دو چیز را در بین شمایان ترک می کنم کتاب الله و عترتی.

اول کتاب خدای عز و جل که در وی هدایت و نورست شمایان با احکام کتاب خدا چنگ زنید و به طرف آن رغبت کنید و او را در افعال و اقوال خود مقتدای خود گردانید بعد از آن محبت اهل بیت من؛ شمایان را در خصوص اهل بیت خود به خدای تعالی قسم می دهم که حرمت آنها را داشته باشید و آنها را ایذا نرسانید. سه مرتبه این سخن خود را تکرار نمودند. صحابه کرام از زید بن ارقم سؤال نمودند اهل بیتشان کیست آیا عیالانشان اهل بیتشان نیستند فرمودند آری هستند و آنان کسانی هستند که زکات برایشان حرام است......ادامه مطلب.....


ابو سعید خدری از رسول الله روایت نموده که فرمودند ای مردمان نزدیک است اینکه رسول پروردگار من به طرف من آید و من امر پروردگار خود را اجابت نمایم بعد از خود دوستی نفیس و بزرگ را میان شما ترک می نمایم، یکی کتاب خدا و دوم محبت اهل بیت خود را. کتاب خداوند عز و جل (که ریسمانی است که از آسمان به طرف زمین آویخته می باشد) و محبت اهل بیت من، این هر دو با هم چنان قرین و نزدیک اند تا آن زمانیکه در بالای کوثر بمن قرین گردند و از یکدیگر جدا نمی شوند. شمایان نظر اندازید که بعد از من این هر دو را چگونه متابعت می کنید. در مجاری شریف از ابی بکر صدیق روایت آمده که او فرمود ایها الناس ارقبو محمدا فی اهل بیته. یعنی ای مردم قول محمد صلی الله علیه و آله سلم را در خصوص اهل بیت او محافظت کنید. در بخاری شریف حدیث دیگری از ابی بکر صدیق روایت شد که فرموده من اقرباء (اهل بیت) رسول الله را از اقرباء خود دوست تر دارم. در ترمذی روایت شده از پیامبر اکرم(ص) فرموده اند «اجبو الله یغذوکم به و احبونی بحب الله و احبوا اهل بیتی بحبی»، یعنی خداوند را دوست داشته باشید از این جهت که غذای قلب شمایان از محبت خدای تعالی است و مرا از جهت دوستی خدای تعالی دوست داشته باشید و اهل بیت مرا از جهت دوستی من.

در مناقب امام احمد(ره) آمده: «من ابغض اهل البیت فهو منافق» یعنی هر که در مورد اهل بیت رسول الله بغض بورزد، او منافق است.

امام احمد(ره) روایت کرده از پیامبر اکرم(ص) من آذی علیا فقد آذانی. یعنی هر که علی(ع) را ایذا برساند مرا ایذا رسانیده است.

امام ذهبی(رح) روایت کرده اند حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند من احب علیا فقد احبنی یعنی هر که علی(ع) را دوست داشته باشد مرا دوست داشته.

نقاس رحمت الله علیه فرموده که آیه ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا در شأن حضرت علی(ع) نازل شده است.

محمد بن حنفیه فرموده هیچ کس مؤمن کامل نمی شود مگر اینکه علی کرم الله وجهه و اهل بیت او را دوست بدارد. عایشه گفته فاطمه(س) از همگی زنان نزد رسول الله دوست داشتنی تر بود. و شوهرش علی(ع) از تمامی مردان[18]. این حدیث را ترمذی روایت کرده

در صحیح بخاری آورده که آن حضرت صلی الله علیه و آله سلم فرمودند ان فاطمه بضعت منی فاطمه قطعه گوشتی از جسد من است[19].

سهیل رحمت الله علیه این حدیث را دلیل آورده که هر که فاطمه(س) را دشنام داد کافر می شود.

اسامه بن زید روایت می کند که آنحضرت صلی الله علیه و آله سلم در خصوص حسن و حسین(ع) فرمود:

اللهم انی احبهما فاجبهما و احب من یحبها یعنی خداوندا من حسن و حسین ترا دوست دارم تو هم اینها را دوست داشته باش و دوست دارم هر که این دو را دوست دارد. حافظ سلفی رحمت الله علیه از ابوهریره نقل کرده که ابوهریره فرموده من در هیچ وقت حسن(ع) را ندیدم که چشم‌های من پر از اشک نشده باشد سبب این بود که رسول الله(ص)روزی از خانه بیرون شدند من در مسجد نشسته بودم رسول الله دست مرا گرفتند و آمدیم تا اینکه به بازار بنی‌قینقاع رسیدیم. چون در بازار نظر انداختند پس بگشتیم و رفتیم تا اینکه در مسجد نشستیم، بعد فرمودند پسران مرا بخوانید. حسن(ع) ظاهر شد و در کنار آن حضرت نشست و به همراهشان بازی می کرد حضرت رسالت پناه(ص) دهان او را باز می کردند و زبان مبارک خود را در دهان او داخل می کردند و می فرمودند:

اللهم انی احبه فاحبه و احب من یحبه و این کلمات را سه مرتبه تکرار فرمودند و با آمدن حسین(ع) نیز آنحضرت فرمودند من احبنی و احب هذین و اباهما و الهما کان معی فی درجتی یوم القیامه و القیامة این حدیث را امام احمد نیز روایت کرده است.

از عقبت بن (حارث) گرفته بود و می فرمود بحق پدر من قسم که این جوان به نبی(ص) مشابهت دارد نه به علی (ع) و حضرت علی (ع) حاضر بود و خنده می کرد. رسول الله به عم خود عباس فرمودند قسم به حق آن کس که نفس من بید قدرت اوست اینکه ایمان مرد داخل و کامل نمی شود تا اینکه شمایان را از جهت خدایتعالی و رسول او بدوستی گیرد. بعد از آن فرمود ای مردم من آذی عمی فقد آذانی و انما عم الرجل صنو ابیه «رواه الترمذی». یعنی هر که عموی مرا ایذا رسانید مرا ایذا رسانیده و اینست که عموی مرد برادر پدر اوست. این حدیث را ترمذی روایت کرده و فرموده این حدیث حسن و صحیح است، ابن اثیر فرموده صنوان دو درخت را می گویند که از یک ریشه می روید و اراده آن حضرت(ص) این بود که اصل حضرت عباس و عبدالله پدر پیامبر(ص) یکی بود زیرا که هر دو از یک مادر متولد شده بودند و آن حضرت(ص) حضرت عباس و فرزندانش را بگلیمی پوشیدند، بعد از آن دعا کردند اللهم اغفر للعباس و ولده مغفرت ظاهره و باطنه لا تغادر ذنبا الا سترته اللهم احفظه فی والا.«رواه الترمذی». در روایت سری رحمت الله علیه چنین آمده که رسول الله(ص) اهل بیت خود را با پارچه سیاه خط خطی که میل به سرخی داشت پوشیدند و فرمودند: اللهم ان هؤلاء اهل بیتی و عترتی فاسترهم من النار کستری ایاهم بهذه السمله. در این وقت هیچ کلوخی و خاکی و چوبی در خانه باقی نماند مگر اینکه همگی آمین می گفتند، آمین گفتن آن جمادات به معجزه آن حضرت صلی الله علیه و سلم بود. در حدیث آمده است رسول الله فرمودند یا عقیل من ترا از دو جهت دوست دارم یکی از جهت قرابت و دیگر از آن جهت که می دانم عم من ترا دوست دارد.

از ابی سعید رضی الله عنه به روایت صحیح آمده است که آن حضرت(ص) فرمودند: الا یبغضا اهل البیت احد الا ادخله الله النار. یعنی ما جمعاً اهل بیت را کسی بغض نمی آرد مگر اینکه خدایتعالی او را به آتش جهنم داخل می گرداند.

احمد بن حنبل و ترمذی- مستدرک حاکم- نسائی- از حذیفه- نقل کرده‌اند پیامبر(ص) به او فرمود ندیدی آن کسی را که کمی قبل پیشم آمد؟ او فرشته ای بود که تاکنون بر زمین فرود نیامده بود از خداوند خواست تا بر من سلام کند و بشارتم دهد که «ان فاطمه سیدة نساء اهل الجنة و ان الحسن و الحسین سید الشباب اهل الجنة» فاطمه سرور زنان بهشت است و حسن و حسین سرور جوانان بهشت.

امام بخاری محدث معروف در اسناد خود از رسول خدا(ص) روایت می کند که فرمود: «فاطمه بضعة منی فمن اغبضها اغضبی» فاطمه پاره تن من است هر کس او را به خشم آورد مرا به خشم آورده است.

جلوه های ایثار اهل بیت رسول الله(ص) حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) در قرآن مجید در سوره دهر آیه 8 و 9 متجلی است.

سنی و شیعه معتقدند که آیه و یطعمون الطعام علی حبه مسکیناً و یتیماً و اسیراً... در این مورد است. زمخشری مفسر معروف در تفسیر الکشاف به نقل از ابن عباس چنین گوید: حسن و حسین(ع) بیمار شدند. پیامبر(ص) به همراه گروهی از آنان عیادت نموده و به علی(ع) فرمود چه خوب است برای شفای فرزندانت نذری کنی آنگاه علی(ع) و فاطمه(س) و فضه نذر کردند که اگر حسنین(ع) بهبود یافتند سه روز روزه بگیرند. آن دو بزرگوار سلامتی خود را باز یافتند. در خانه چیزی برای افطار وجود نداشت. از این رو علی علیه السلام از شمعون یهودی سه صاع جو وام گرفت و به روایتی حضرت زهرا(س) در خانه پشم ریسید و سه صاع جو مزد گرفت.

در روز اول خاندان وحی نان افطار خود را ایثار کردند به مسکین و فضه نیز از آنان متابعت کرد و شب را بدون غذا بسر آوردند.

روز دوم هنگام افطار یتیمی تقاضای کمک کرد همگی غذای خود را به آن یتیم ایثار کردند و آن شب را نیز با آب افطار کردند.

روز سوم هم روزه گرفتند هنگام افطار اسیری تقاضای کمک کرد و برای بار سوم آنچه در سفره بود به آن اسیر ایثار شد.

روز چهارم حضرت علی(ع) دست حسن و حسین را گرفته و نزد رسول خدا(ص) برد. پیامبر(ص) حسن و حسین را دید که از گرسنگی همچون مرغکانی می لرزیدند. سپس برخاست و بهمراه آنان به خانه حضرت زهرا(س) رفت دید فاطمه(س) در محراب به عبادت مشغول است در حالیکه از شدت گرسنگی شکم وی به پشت چسبیده و چشمانش در گودی نشسته است. منظره تأثرآوری بود رسول الله افسرده خاطر شد در آن هنگام جبرئیل فرود آمد و عرض کرد این هدیه را بگیر خدایتعالی به داشتن چنین اهل بیتی به تو تهنیت گفته است سپس سوره هل اتی را بر پیامبر خواند. آیا براستی از این نعمت نعمت بالاتری هم در این دنیا سراغ دارید.

اهل بیت رسول خدا(ص) از نطفه پاک فاطمه(علیه‌السلام) از میوه ای بهشتی که در شب معراج رسول خدا(ص) از آن خورد تکوین یافت. این مطلب را علامه حاکم نیشابوری در مستدرک، خطیب بغدادی در تاریخ بغداد، محب‌الدین طبری در ذخائر‌العقبی، ابن مغازلی در مناقب، ذهبی در میزان‌الاعتدال و خوارزمی در مقتل، و عده فراوانی از علماء شیعه و سنی آن را روایت کرده اند.

شاه عبدالعزیز دهلوی صاحب تفسیر عزیزی در سوره ضحی ص 312 می نویسد، اول کسیکه از پل صراط بگذرد پیامبر(ص) باشند. خداوند تمام خلائق محشر را حکم کند که چشمهای خود را فرو ببندید و سرهایتان را پایین بگیرید تا فاطمه زهرا(س) بر صراط بگذرد. چه بهتر حضرت علی(ع) و منزلت شأن را از زبان گوهربار خودشان بشناسیم.

از حضرت علی(ع) نقل شده است که روزی رسول الله به من فرمود یا علی آن چه برایت می گویم بنویس گفتم یا رسول الله بیم آن داری که فراموش کنم فرمود نه بیم فراموش بر تو ندارم.

زیرا خداوند خواسته که تو را حافظ احکام و معارف دین قرار دهد. لیکن اینها تنها برای تو نیست بلکه برای امامان بعد از تو نیز هست برای آنها بنویس[20].





طبقه بندی: حضرت زهرا (س)، 
برچسب ها: منهاج، اهل بیت، ال پیامبر ص،  
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 28 فروردین 1392 توسط عاشق خسته
با سلام اگر مایل به تبادل لینك یا لوگو هستید كد لوگو یا لینك ما را در وب خود قرار دهید وبه من خبر دهید تا لینك یا لوگوی شمارا در وب خود قرار دهم. ممنون از بازدیدتون